Dominik Tzimas reprezentuje Nadawców w rozmowie z Witoldem Kołodziejskim Prezesem KRRiT


Podczas konferencji MEDIAKOM Dominik Tzimas, założyciel Idea Ventures, został poproszony o reprezentowanie Nadawców podczas panelu z Prezesem KRRiT Witoldem Kołodziejskim. Rozmowa dotyczyła tzw. „Kodeksu Dobrych Praktyk” dla Nadawców i Operatorów, zaproponowanego  przez ZPMEiT MEDIAKOM.

Relacja z Telekabla (http://www.telekabel.pl/jesienna-konferencja-mediakom-2017-2/)
Opr. A. Konaszewski

„(…) Obecnie na rynku działa kilkuset przedsiębiorców telekomunikacyjnych reemitujących w swoich sieciach ponad 200 polskojęzycznych programów telewizyjnych dostarczanych do blisko 5 mln odbiorców. Dzięki dużej konkurencji, konsumenci mogą dostosować ofertę do swoich potrzeb i możliwości finansowych. To, w ocenie autorów Kodeksu, może się jednak niebawem zmienić, bo do tej pory nie zdefiniowano i nie przyjęto standardów współpracy pomiędzy nadawcami i reemitentami w zakresie zawierania umów licencyjnych, co sprzyja nadużyciom i stosowaniu nieuczciwych praktyk. KDP, jako zbiór zasad postępowania, a w szczególności norm etycznych i zawodowych przedsiębiorców, którzy zobowiązują się do ich przestrzegania, miałby z założenia  przeciwdziałać tym zjawiskom i wspomagać utrzymanie wysokiej konkurencyjności polskiego rynku telewizji kablowej. – Bardzo byśmy chcieli zainteresować UOKiK dyskusją nad rozwiązywaniem problemów związanych z konkurencyjnością rynku medialnego. Niestety, z przyczyn trudnych dla nas do zdefiniowania, Urząd nie zajął w tym zakresie żadnego stanowiska – ubolewał  Krzysztof Kasprowicz, prezes MEDIAKOM. – Od półtora roku czekamy też np. na orzeczenie w sprawie jednego z nadawców, którzy ewidentnie stosował nieuczciwe praktyki dyskryminując podmioty dystrybucyjne i  nie mamy żadnego sygnału, w którą stronę sprawa się rozwija. W ocenie mec. Anny Gąseckiej, ważnym krokiem, prowadzącym do osiągnięcia porozumienia na linii nadawca-operator powinno być zdefiniowanie oczekiwań ze strony nadawców. Niestety, opracowany przez Związek Kodeks jest jednostronny ponieważ definiuje tylko oczekiwania operatorów. Konieczne jest zatem włączenie się do dyskusji nadawców, którzy będą w stanie określić, które z proponowanych zasad im się podobają, a które nie oraz przedstawić własne propozycje. Dominik Tzimas, z kolei, jako osoba współpracująca zarówno z nadawcą (Grupa ZPR), jak i jednym z operatorów podkreślał, że przy podziale rynku na małych i dużych, mali powinni zacząć ze sobą rozmawiać. Musi to być jednak język korzyści, a nie wskazywanie winnych i problemów. W jego ocenie Kodeks zaproponowany w obecnej formie, przez swoją jednostronność, nie jest dobrym dokumentem, by prezentować go nadawcom do analizy. Należałoby skierować do nadawców, zwłaszcza międzynarodowych, inny dokument wskazujący na korzyści, które mogą oni z tytułu dobrych praktyk osiągnąć. Ich wypracowanie powinno być dla obu stron wynikiem prac wspólnego zespołu operatorów i nadawców. Witold Kołodziejski, przewodniczący KRRiT, podzielił wrażenie zbytniej jednostronności omawianego dokumentu, z pozostałymi panelistami. Wspomniał jednak, że po spotkaniu z zarządem MEDIAKOM-u ustalono, że Związek wypracuje teraz bardziej opisową wersje Kodeksu. Zdefiniuje problemy, którym stara się tym dokumentem zaradzić. Wtedy nadawca może się ustosunkować do problemu, a nie do konkretnego rozwiązania (np.  kwestii  możliwości natychmiastowego rozwiązania umowy o współpracy) i zaproponować inną ścieżkę dojścia do porozumienia. (…)”

facebook twitter linkedin